Maak het verschil op de speelplaats

Observatie in een stadsschool

We gingen kijken naar de speelplaats in een stadsschool (ASO) met een diverse groep leerlingen.

De buitenspeelplaats van de eerste graad is betegeld met grijze stenen, langs de rand is de speelplaats afgezoomd met witte stenen. Het viel op dat de scholieren tijdens de klaswissels perfect langs die ‘witte lijn’ liepen. Niet gehaast, wel gedisciplineerd.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Tijdens de langere pauze werd minder gebruik gemaakt van de open ruimte van de speelplaats. De trappen waren het structuurelement van spel (foto 1). De netjes opgestelde banktafels structureerden groepjes die naar filmpjes aan het kijken waren (foto 5).

De binnenspeelplaats (foto 4) bevat geen structuurelementen in de ruimte zelf. Daar was het een wirwar van pratende groepjes en van stoeiende jongeren die de groepjes als spelelement zagen, er al rennend tussen laveerden en via de deuren naar buiten en terug naar binnen renden. Het structuurelement was daar de bel: dat signaal zorgde plotsklaps voor nette rijen.

De speelplaats van de tweede en de derde graad is ruim en is in verschillende zones ingedeeld (foto 6 en 7). Vanuit die zones zijn er verschillende ingangen naar het schoolgebouw. Aan die verschillende ingangen stonden kleine, gemengde groepjes, het ene been binnen, het andere buiten. Van de eerste tot de laatste seconde werd gebruik gemaakt van het basketbalveld, ook al was het miezerig weer. Alle banktafels onder een luifel waren bezet. De groene zone lag er die dag ongebruikt bij. Het toezichtteam vertelde dat het grasveld zeer populair is bij mooi weer. Scholieren van de eerste graad mogen hier niet komen. Om dat te voorkomen staat er toezicht op een strategische plaats (zie foto 3).

< terug